Backpacken door Vietnam - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Eva Vleer - WaarBenJij.nu Backpacken door Vietnam - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Eva Vleer - WaarBenJij.nu

Backpacken door Vietnam

Door: Eva Vleer

Blijf op de hoogte en volg Eva

12 Maart 2017 | Vietnam, Can Tho

1 maart ben ik naar Thailand gevlogen. Wat betekende dat ik Vietnam na drie en een halve maand achter me heb gelaten. 5 februari vertrok ik samen met Elke, de andere vrijwilligster, naar Saigon. Hier hadden we ons laatste avondje samen, voordat onze wegen elkaar zouden scheiden. We zouden eigenlijk rustig aan doen omdat Elke ziek was geweest, maar toen we naar een bar gingen om 'maar één drankje te doen', kwamen we twee gezellige Nieuw-Zeelanders tegen en dus eindigden we pas vier kroegen en heel wat biertjes later in bed. Mooie afsluiting van het vrijwilligerswerk en een goed begin van onze backpackreis. De dag erna nam ik afscheid van El en stapte ik op het vliegtuig naar Hoi An, Elke ging verder naar Mui Ne. Ik heb het waarschijnlijk al honderd keer gezegd, maar de tijd is echt voorbij gevlogen. Ik heb zoveel gezien en meegemaakt in Vietnam en zo ontzettend veel leuke en bijzondere mensen ontmoet.

Hoi An:
Hoi An was de eerste bestemming in Vietnam, en misschien ook wel meteen de mooiste. Ik ben bijna een week blijven hangen, zo leuk vond ik het hahaha. Hoi An is echt een geweldige stad. Het ligt precies in centraal Vietnam en heeft de perfecte combinatie van winkelen, cultuur, uitgaan en strand. Het is een klein, historisch stadje aan de kust, waardoor er een ontzettend relaxte sfeer hangt. Maar het is wel heel bruisend door alle leuke winkeltjes en restaurantjes. Bovendien staat Hoi An bekend om haar kleermakers, die super snel en  voor een super goeie prijs een pak of jurk op maat voor je maken. Dat moest ik natuurlijk ook proberen en dus heb ik een lange jumpsuit op maat laten maken. Zo leuk om je eigen stof en model uit te kunnen kiezen, in plaats van er een in de H&M te kopen en erachter te komen dat de halve school erin loopt.
Ook was Hoi An een top bestemming door het hostel waar ik in verbleef. Het hostel was redelijk klein en werd gerund door Vy en haar broer en moeder. Vy was echt een geweldige gastvrouw, ze kreeg het voor elkaar om van alle gasten de naam te onthouden en ze deed alles voor ons. Er heerste een hele relaxte, huiselijke sfeer waardoor ik snel veel mensen leerde kennen. Na een tijdje waren we één grote groep in het hosel. Vy heeft twee keer een barbecue voor ons georganiseerd en we hebben een keer een kampvuur op het strand gemaakt, waarbij we weerwolven en 'who am i' hebben gespeeld, onder het genot van een fles gin. Daarnaast heb ik ook een cooking class gedaan, veel te veel gewinkeld en natuurlijk heel veel sight seeing...

Phong Na national park:
Na 6 dagen in Hoi An werd het tijd er verder op uit te trekken. Samen met Joep, een Nederlander, en Jamina, Oostenrijks, ben ik naar het Phong Nha national park gegaan. Het park staat bekend om de caves, veel verschillende grotten waar je doorheen kunt lopen, varen met de boot of zwemmen in de modder. Wij hebben de paradise cave bezocht, een hele mooie druipsteengrot. Daarna zijn we naar de "dark cave' gegaan. Je betreedt de grot via een zip line en daarna moesten we met een lampje op onze helm (omdat het helemaal donker was) door de grot klauteren, op sommige plekken kwam de modder tot je kin. Volgensmij zit er nog steeds modder tussen mijn oren door het zwemmen.
De dag erna hebben we scooters gehuurd en heb ik - ja echt - scooter gereden door de prachtige natuur rondom Phong Nha. Ik had nooit verwacht dat ik met mijn motoriek en handoogcoördinatie het er veilig vanaf zou kunnen brengen op een scooter over de Vietnamese wegen, maar het was echt hartstikke makkelijk! Net als fietsen, maar dan iets sneller.

Ninh Binh:
De volgende bestemming was Ninh Binh, ook hier was ik met Jamina en Joep (we zouden nog ongeveer een week samen reizen, totaan Hanoi). Ninh Binh was een beetje vergelijkbaar met phong Nha. Waar eigenlijk heel Vietnam bekend om staat, was ook hier prachtige natuur te vinden met onwijs mooie bergen. Overdag hebben we met een bootje tussen de mooie bergen en rotsformaties gevaren, de mensen van de boot roeien met hun voeten. 's avonds gingen we wat biertjes drinken. Soms heb je van die avonden dat je denkt 'hoe ben ik hier nu weer terecht gekomen?', nou dit was zeker zo'n avond. We gingen namelijk wat later op de avond op zoek naar wat eten omdat Joep honger had en op de een of andere manier belandden we aan een tafel met een stuk of 8 Vietnamese mannen die valentijnsdag aan het vieren waren. (het was namelijk 14 feb). Ook hier was weer zeker sprake van Vietnamese gastvrijheid en dus werd ons van alles aangeboden. Van eendembryo's tot Vietnamese ragout en veel wodkashotjes, heel veel wodkashotjes... En de eendembryo was nog lekker ook. Toen een paar mannetjes om Jamina's en mijn telefoonnummer vroegen en vrienden wilden worden op facebook, werd het toch maar tijd om te gaan. Je had hun gezicht moeten zien toen we zeiden dat we beiden Joep's valentijn waren. 'Really? Respect, respect!' Zeker een valentijnsdag die ik niet snel vergeet dus.

Cat Ba island:
Na het prachtige, maar ietwat koude Ninh Binh was ik maar wat blij om weer eens een lekker zonnig strand op te zoeken. Cat Ba is het eiland ten oosten van Hanoi, dat bekend is vanwegen Halong Bay, Vietnam's bekendste bezienswaardigheid. Er gaan een heleboel tours vanuit Hanoi naar Halong Bay, maar wij besloten zelf een hostel op Cat Ba te zoeken. Tours kunnen heel leuk zijn, maar zelf reizen is een stuk goedkoper en geeft veel meer vrijheid. We zijn hier in totaal 3 nachten verbleven. De eerste dag was een stranddagje. De tweede dag hebben we het eiland verkend per scooter en hebben we door het national park in het binnenland gehiked met prachtig uitzicht vanaf de bergtoppen.
De laatste dag hebben we een dagtour gedaan door het bekende Halong bay. De hele dag hebben we in het zonnetje op het bovendek van een boot gechilld met ongeveer 20 andere mensen. Af en toe stopte de boot zodat we konden kayakken of snorkelen. Ik was bang dat ik misschien te hoge verwachtingen van Halong Bay zou hebben en het zou tegenvallen, maar de baai is echt zo adembenemend mooi als iedereen het beschreef. Het is een reuzachtige baai, vol met rotsformaties die loodrecht uit het water steken.
We zijn ook 2 avonden uitgeweest. De eerste avond met 2 Duitsers die we in een massagesalon waren tegengekomen en de tweede avond met 2 Belgen van de Halongbay tour. Beide avonden waren super gezellig alleen blijf ik maar vergeten dat het Vietnamese uitgaansleven iets andere tijden kent dan de Nederlandse. Hier gaan de kroegen namelijk na 12 uur gewoon dicht en is de stad gewoon uitgestorven. Maar goed, als je op tijd begint hoeft dat niet echt een probleem te zijn.

Hanoi:
Na Saigon had ik niet al te hoge verwachtingen van Hanoi. De hoofdstad zal wel net zo'n grote, onpersoonlijke stad zijn als Saigon, dacht ik. Maar Hanoi heeft me echt positief verrast. Het is een stuk oudere stad dan Saigon, waardoor het veel meer karakter en sfeer heeft. Helaas moesten Joep en ik wel al de eerste avond afscheid nemen van Jamina, die door haar korte reisschema meteen doorging naar Sa Pa.  Afscheid nemen hoort helaas ook bij het reizen, maar daarnaast kom je ook soms opeens weer mensen tegen die je een hele tijd terug hebt gezien. Zo was Elke op precies dezelfde dag als ik aangekomen in Hanoi. En dus volgden er een paar dagen in Hanoi met vier Nederlanders, ik, Joep, Elke en Ramon, een jongen waar Elke mee aan het reizen was. Overdag struinden we door de stad, 's avonds dronken we biertjes of gingen we uit.

Sapa:
Ook van dit groepje moest ik weer afscheid nemen. Na een paar dagen werd het tijd om Hanoi te verlaten en weer wat natuur op te zoeken. Zo vertrok ik weer in mijn uppie naar Sapa, een stad in de bergen, vlakbij de Chinese grens. Het staat bekend om haar bergvolken die een geheel eigen taal en cultuur hebben, en om de prachtige rijstvelden. Eenmaal met de bus aangekomen vroeg ik me af of het het wel zo'n goed idee was om geen overnachting te boeken, maar zoals altijd komt alles vanzelf goed. Ik leerde namelijk meteen twee leuke Deense meisjes kennen en heb met hen in dezelfde homestay geslapen. De vrouw van de homestay heeft ons twee dagen meegenomen met een trekking en we hebben één nacht bij haar thuis geslapen. De trekking was leuk om te doen, alleen was het zo mistig dat we niks van het uitzicht konden zien. Maar de bosjes drie meter verderop waren ook leuk om naar te kijken. Vooral de overnachting in de homestay was een super leuke ervaring. Samen met een gezellig canadees stel aten we met de familie van het huis. Het eten was zoals altijd in Vietnam ontzettend lekker - beste springrolls die ik ooit heb gehad - en ook hier werden we ruimschoots getrakteerd op alcohol. Deze keer waren het shotjes rijstwijn, soort wodka maar dan nog smeriger. De rijstwijn was tegen de kou, zeiden ze. Het koelt namelijk 's nachts af tot ongeveer 4° C en niemand isoleert of verwarmt zijn huis... er bijzondere ervaring dus.

Mai Chau:
Mijn laatste bestemming in Vietnam was Mai Chau. Het was vergelijkbaar met Sapa. Ook dit gebied heeft mooie natuur en haar eigen volk, alleen is het wat warmer en zonniger. Het was een tweedaagse tour die voornamelijk bestond uit mountainbiken en wandelen. De omgeving was inderdaad ontzettend mooi, we fietsten langs rijstvelden met kleine dorpjes. Toch fijn dat ik het uitzicht heb kunnen zien dat ik in Sapa had gemist. 's Avonds kregen we een traditionele dans te zien uit Mai Chau en daarna hebben we biertjes gedronken met een deel van de groep. De dag erna sliep ik in hetzelfde hostel in Hanoi als twee Oostenrijkers van de tour, omdat ik toevallig dezelfde vlucht als hen had naar Bangkok. Mijn laatste avond in Vietnam ben ik met hen en nog wat anderen van de tour uitgeweest om onze tijd in Vietnam in stijl af te sluiten.

Nu zit ik dus al een tijdje in Thailand. Binnenkort ga ik naar Cambodia en zal papa langskomen om samen mijn verjaardag te vieren. Ik beloof dat ik de update over Thailand zo snel mogelijk zal schrijven!

Dikke kus X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 09 Nov. 2016
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 96810

Voorgaande reizen:

21 November 2016 - 30 November -0001

Eva in Vietnam

Landen bezocht: